vrijdag 8 juni 2012

nr.16 Ontdek wat YouTube video te bieden heeft

Een bekend spreekwoord: Een beeld zegt meer dan duizend woorden.

Met YouTube heb je meer bereik! Mensen zijn tegenwoordig heel visueel ingesteld en teksten worden vaak slecht of nauwelijks gelezen. Daar heb ik zelf ook last van. Als ik moet kiezen tussen een tekst zelf lezen of de tekst wordt omgezet in beeld (en geluid) dan zal mijn aandacht naar het laatste uitgaan. Mensen zijn nu eenmaal lui. Voor de bibliotheek kun je de vindbaarheid van de producten vergroten door bijvoorbeeld een bedrijfsfilm en of meerdere productvideo's te laten zien.




Laat bijvoorbeeld de laatste aanwinsten op meerder schermen zien. Je maakt het de mensen makkelijk. Ze hoeven niet meer na te denken of te zoeken naar de nieuwste titels. Veel mensen zijn namelijk zelfs te lui om achter een catalogus computer te zitten en te zoeken naar deze titels. Vaak weten ze zelfs niet wat te titel is, maar wel hoe het boek eruit ziet, doordat ze deze een keer in hun handen hebben gehad.

vrijdag 1 juni 2012

nr.14 Instant messaging: blablabla of uhhuh?

Instant messaging, wat zal ik daar eens over zeggen... ik heb een schoonmoeder die net het internetten heeft ontdekt. Hartstikke leuk natuurlijk... Heeft zich aangemeld bij MSN. Natuurlijk heb ik dat er ook opzitten maar gebruik het eigenlijk niet. Wel nu... 's avonds heb ik vaak  na een dag werken niet zo'n zin meer om de telefoon op te nemen. En dat weet mijn schoonmoeder! Want dan zit ik bv. mijn 23 dingen te doen op de computer of andere leuke informatie aan het lezen.
Plop, plop! hoor ik ineens. O, mijn schoonmoeder is online. "Zit je weer achter de computer" "Heb je géén tijd om de telefoon op te nemen?" Ja, kan moeilijk zeggen dat dit niet zo is natuurlijk.
Je bent dus eigenlijk altijd wel bereikbaar. Is het niet via de telefoon of mobiel, dan is het wel via MSN.
Maar ik vind het wel leuk dat ze zo enthousiast is. Zo blijft ze met elk familielid in contact.

nr. 13 Online kantoortoepassingen

Dit is, wanneer je met een grotere groep iets wil opzetten, bespreken, corrigeren en aanvullen, een hele goede toepassing. Je werkt met z'n allen aan het zelfde document. Maar het grote voordeel hiervan is, dat je overal ter wereld kunt inloggen. Bijvoorbeeld je wilt een familie barbecue organiseren. Je maakt een lijst met wat er eventueel allemaal meegenomen moet worden en wie er allemaal komen en welke datum het beste uitkomt. Anderen kunnen dan weer aangeven of ze komen door hun naam er bij te zetten, wat ze meenemen aan eten en drinken en wanneer ze tijd hebben. De nieuwste versie blijft dan bewaard. Echt super handig toch!

maandag 23 april 2012

nr. 12 Microblogging met twitter


Zojuist heb ik mij verdiept in het fenomeen Twitter. Op zich was dit niet onbekend voor mij, want met een supersonische telefoon die ik destijds had aangeschaft, stond dit er natuurlijk al meteen op. Je wilt tenslotte wel met de tijd mee gaan... Wat bekende schrijvers toegevoegd en dan maar kijken wat ze te melden hebben. Nou, niet echt super interessant, dus Twitter de prullenbak in...
Maar nu ik me er beter in hebt verdiept, kom ik er langzamerhand toch achter, dat het toch wel leuk is. Want je kan ook op onderwerp zoeken en kijken wat mensen daar over te vertellen hebben. En mocht er nou een onderwerp tussen zitten die je echt heel leuk of interessant vindt, dan kan je deze berichten apart op  je weblog zetten. Dus als onderwerp Boekhandel gekozen en zie hiernaast de Twitterberichten.

dinsdag 17 april 2012

nr. 11 Ontdek wiki's en hoe bibliotheken ze kunnen toepassen


 

Wat vond ik interessant aan de voorbeeldwiki's... Ze zijn eigenlijk allemaal zo een beetje het zelfde als Wikipedia. Je kan er bestaande informatie toevoegen, aanpassen of weghalen. Het leuke er aan is, dat je het ook voor je bedrijf kunt gebruiken. Het filmpje liet dit erg goed en duidelijk zien. Functioneel samenwerken aan bruikbare informatie waar iedereen (die dit specifieke stukje informatie interessant vindt) wat aan heeft. Dit zou misschien makkelijk zijn voor de bibliotheek om bijvoorbeeld bij berichten aan medewerkers, aan te kunnen vullen met eigen informatie. Dus dat er meteen  gereageerd kan worden i.p.v. mailtjes terug te beantwoorden.
Of voor de leners, die onderling informatie uitwisselen over een specifiek boek of onderwerp. En mekaar dan zo aan de juiste informatie, boeken of websites helpen.

Ik heb mijn blogspot als favoriet op 23 Dingen speelwiki gezet. Onder de naam Biebwatcher. Deze kom je tegen aan de rechter kant van die site. zie navigator.


nr 10 Social bookmarking en Delicious

Inmiddels de bronnen bekeken en geven veel van het zelfde weer.
De hoofdgedachte is eigenlijk dat je interessante website's op het internet overal kan raadplegen/ rangschikken/vinden, dan alleen maar op je thuiscomputer. Het voordeel ervan is ook dat je aan de overschot van bookmarks, tags, onderwerpen, trefwoorden, die je gebruikt om informatie op te zoeken, kan verzamelen en uitsplitsen. Deze worden dan toegevoegd aan een netwerk van andere gebruikers. 
Er ontstaat een soort filteridee. Alleen de veel gebruikte/ beste tags/url's komen dan te voorschijn. Zo kun je het zoeken beperken op wat belangrijk wordt gevonden in zo'n netwerk.
Bovendien kun je via RSS worden geattendeerd wanneer iemand uit het netwerk een favoriet toevoegd en blijft het netwerk up to date!
Voor de bibliotheek is het handig om te weten wat de meest gebruikte en belangrijke zoektermen, url's, woorden en etc zijn. Dit om het zoeken te vergemakkelijken en te versnellen. Na 3 verkeerde hits willen mensen het nog wel een opgeven, waardoor je misschien weer een reservering, uitlening of iets derg. mis loopt als bibliotheek.
Mijn url naar het delicious  account is: http://www.delicious.com/biebwatcher ik heb er nog niet zoveel opstaan.

Voor de rest ben ik een groot  fan van  Symbaloo, omdat dit visueel heel aantrekkelijk is en makkelijk in gebruik.

zondag 15 april 2012

nr 9 Deel je visie met ons over web 2.0 en sociale media

Eigenlijk is ding 9 een korte samenvatting van ding 1 t/m 8 met een eigen conclusie.

Het is een feit dat Web 2.0 en Sociale Media nog volop in ontwikkeling zijn en dat we er middenin zitten. Het is een medium die regelmatig gebruikt wordt om te communiceren met elkaar en daar moeten we als bibliotheekbranche aan mee doen, willen we alle doelgroepen bereiken. Vooral nu er forse bezuinigingen aan zitten te komen hebben we deze doelgroepen hard nodig.
Ik heb ergens gelezen dat bedrijven die Sociale Media toepassen betere financiële bedrijfsresultaten vertonen dan bedrijven die dit niet doen. Dus waar wachten we dan nog op!
Je zou  iemand aan kunnen nemen die de hele dag bezig is om de bibliotheek te promoten via sociale media, door te twitteren, websites up to date houden en dat soort dingen. Er is eigenlijk nog een te afwachtende houding op dit gebied. We kunnen, als we dat willen, jong en meer publiek bereiken door méér Sociale Media te gaan gebruiken.